ABSZTRAKT
Eme munka célja, hogy
betekintést nyújtson a rasszizmus és a xenofóbia evolúciós okairól. A második
részben pedig röviden rávilágítson a George Floyd ügyre s az Egyesült
Államokban történő eseményekre statisztikák segítségével.
Bevezetés
Az egész
világ percről percre figyeli azokat a történéseket amelyek az Egyesült
Államokban történnek. Egy ember halála vezetett azokhoz a tüntetésekhez, majd
később zavargásokhoz és utcai harcokhoz, amik most az összes állam területén
jelen vannak. Az ügy pedig már globálissá vált. Demonstrációk, békés
tüntetések, adományok, felszólalások vagy éppen uszítások zajlanak a Föld
különböző országaiban. Ez a cikk is ennek okán született meg. A rasszizmus
témakörének járunk utána az evolúciós pszichológia tekintetében, hogy megtudjuk
milyen okai vannak evolúciós szinten, hogy valaki egy másik etnikumú embertársa
iránt gyűlöletet érezzen. A cikk második felében pedig George Floyd halála
utáni történések relevanciáját keressük meg, s hogy valóban indokolt a tömeg felbuzdulása
avagy másra megy ki a játék. Természetesen tisztában vagyok azzal, hogy
darázsfészekbe nyúlok, ahogy azzal is, hogy kívülállóként nem sokat tudok az
esetről. Viszont a hozzám eljutó információk és tények alapján szeretném kicsit
elmélyíteni az olvasót a rasszizmus világában és megértésében s rávilágítani,
hogy milyen veszélyesek is lehetnek a nem megfelelően kezelt információk.
Hiszen nem minden arany, ami fénylik.
1. ábra A két tábor
A xenofóbia
és a rasszizmus
Maga a
rasszizmus két jelentéssel bír. Az első, hogy a saját rasszomat pozitív színben
tűntetem fel, s a más rasszokhoz viszonyítva pozitívan diszkriminálom. Míg a
másik jelentése ebből következik, hogy más rasszokat pedig diszkriminálok.
Mielőtt
eljutnánk a konklúzióig, addig jó pár mindenen át kell rágnunk magunkat.
Először is. vonatkoztassunk el a XXI. századtól. Képzeljük el, hogy 3,5 millió
évvel ezelőtt járunk Kelet-Afrikában. Először azt is hihetnénk, hogy a XXI.
században vagyunk, azonban a fontos szemlélő fontos különbségeket vehet észre.
A nagymacskák a kardfogú tigris különböző változatai, csak kisebb fogakkal. Az
olyan állatok, mint a Deinotherium amely
ugyan hasonlít az elefántokra, viszont háromszor akkora, s az agyara lefelé
görbül, hogy a fákról lehántsa a kérget. A sok különböző állati hang közül
hamarosan csak egyre fogunk koncentrálni. A fák közelében tartózkodó, s annak
gyümölcsit fogyasztó majomra. Ez a majomféle különbözik a többitől.
Felegyenesedve jár. Ő ami Éva anyánk, hisz az emberek nem egy férfitől hanem
egy nőtől erednek. Az Ő és utódainak viselkedését fogjuk most megvizsgálni. Az
ő útjuk, alkalmazkodásuk és kiválasztódásuk megfigyelésével érthetjük meg, hogy
a xenofóbia és a rasszizmus miért van jelen minden egyes ember életében.
Csoportszerveződés
Vér a
véremből! Azok számára akik nem jártasak a Tűz és Jég dala világában, annak
elmondom, hogy ez a dothraki egy lovas, nomád életmódot folytató nép
jelmondata. Nem egy Tűz és Vér! szlogen ami jelezni a Targaryen ház
életvitelét, nem egy Meg nem hajol, meg nem rogy, meg nem törik! jelmondat,
mint a Martell házé mely történelmükre s erősségükre utal, és nem is egy
Közeleg a tél! ahogy a Stark ház mondja mindig, mely előbb utóbb igazzá válik.
Vér a véremből! Nem is félelmetes, nem is erőt sugárzó, de mégis annál igazabb
ránk nézve. S talán ez lehetne a mi
jelmondatunk is. Ez a jelmondat egy közösséget, s egy közösséghez tartozást
szimbolizál. A Homo sapiens alapvető késztetése, hogy egy csoporthoz tartozzon
s azzal azonosulhasson. Ez a késztetés éppolyan alapvető, mint a szexualitás
vagy az anyai kötődés. Elválaszthatatlan része a természetünknek. Ennek az erős
csoportorientációnak mély evolúciós gyökerei vannak, és számos kognitív és
emocionális mechanizmus vesz részt a szabályozásában.
Csoportméret
Az evolúció
során létrejövő embercsoportok méretét és szerkezetét különféle ökológiai,
kognitív és szociális feltételek alakították ki. Mai tudásunk szerint, minden
emberi társadalom legyen az egy náció vagy egy vadszó-gyűjtögető népcsoport,
olyan komplex szociális környezetben él, melyben a közösség egy hierarchikus,
egymásra épülő szintekből szerveződik meg.
A
legkisebb egység a csapat vagy banda. Ez 6-10 családból tevődik össze,
ami körülbelül 30-50 főt számlál. Ez az emberiség legkisebb állandó
csoportosulása. A szerveződés második szintjét a klánok alkotják. Ezek a származáson alapuló csoportok 3-5 csapatból
agy bandából állnak és körülbelül 100-200 főt számlálnak. Tagjaik generációkon
keresztül vissza tudják vezetni családfájukat, rokoni kapcsolataikat. A klán a
legnagyobb olyan emberi egység amelynek tagjai jól ismerik egymást, szoros és
személyes kapcsolatban állnak egymással a nepotizmus, a házasság, a
kölcsönösség szabályai szerint. Legtöbbször egy fizikailag elhatárolt területen
élnek és kulturális szokásaik egyediek. Több klán alkot egy törzset. Ez a primitív társadalmak
legnagyobb szerveződési egysége, melynek létszáma 500-2500 fő között mozog.
Endogám közösség, a tagok kölcsönös gazdasági és politikai kapcsolatot tartanak
fent, főleg házasságok révén.
Ahogy
már említettem a klán a legnagyobb olyan szerveződés amelynek tagjai még
személyesen ismerik egymást. Nem csak ismerik, hanem ők azok akik kölcsönös
bizalom alapján természetes szövetségeket alkotnak, közös munkában vesznek
részt, elosztják a javakat, segítik egymást. Az olyan csoportok amik
meghaladják ezt a létszámot számot szétválnak kisebb egységekre és kezdik a
folyamatot elölről. Itt újra kisméretű, szorosabb kötelékeket hoznak létre.
Erre azért van szükség, mert ezekben a társadalmakban nincsenek büntetőjogi
intézmények, a csoport stabilitását, a normaszegők kizárását csak a személyes
megbeszélések és viták biztosíthatják. Ez egy bizonyos csoportméret felett
ehetetlenné válik.
Az idő
előrehaladtával ezek a csoportok megnőttek, megsokasodtak, de mégis bármilyen
funkció ellátására a több ezer emberről visszatérnek erre a 150-es egyedszámra.
Ilyenek a hadsereg alegységei, vallási szekták, kereskedelmi testületek,
tudományos társaságok. Ez nem véletlen: az ilyen méretű csoport elég nagy
ahhoz, hogy sikeresen és hatékonyan oldja meg a létfenntartással, védekezéssel
és terjeszkedéssel kapcsolatos legfontosabb problémákat, miközben elég kicsi
ahhoz, hogy a személyes kapcsolatok gazdag hálózatán keresztül megőrizze belső
egységét. Az emberek a mai napig a nemzetállamok, sőt már a globális világban
kis csoportokban élnek és ezekben is érzik jól magukat. Az emberek csupán
ismerőseik szűk körével tartják fent a kapcsolatukat. Ennek a szociális hálónak
a stabilitása nagyon erős függetlenül attól, hogy az ember egy faluban vagy egy
nagyvárosban él. Erre az úgynevezett Kis
Világ kísérlet világított rá. A kísérletben a résztvevőknek egy üzenetet kellett
átadniuk személyes kapcsolataik révén az ország egy távolabbi pontján élő
személynek. Például egy pozsonyi egyetemistának Kassára kell eljuttatnia egy
üzenetet a polgármesternek. Az egyetemistának végig kell gondolnia kikre
számíthat, meg kell szerveznie az üzenet átadását s ezzel egy láncot hozzon
létre melynek során az információ eljut az egyik helyről a másikra. A kísérlet
során újabb és újabb üzeneteket és feladatokat adtak a résztvevőknek amíg
elfogytak a személyek, akikre a kísérleti nyulak számíthattak. Kiderült, hogy
az embereknek 130-150 olyan barátjuk vagy ismerősük van akikre számítani lehet
ha a helyzet úgy kívántja meg. Ők azok a személyek akikkel kapcsolatban úgy
ítéljük meg, hogy jól ismerjük őket ahhoz, hogy szívességet kérjünk tőlük.
Ennek az
oka nem véletlen. Egy kutatásban kiderült, hogy a kapcsolatok kialakításának és
fenntartásának kognitív feltételei vannak. Főemlősöknél mérték össze a csoport
nagyságának és az agykéreg (neocortex) arányát. Minél nagyobb agykéreggel
rendelkezik egy faj, annál kiterjedtebb csoportokat tud fenntartani. Ennek az
az oka, hogy nagy agyméretre van szükség, hogy fenntudjuk tartani a
csoporttársakkal folytatott bonyolult kapcsolatunkat, megoldjuk a problémáinkat
s előnyünkre manipulálhassuk a többieket. Az ember esetében is így van. A mi
fajunk neocortex aránya 4.1 ami 148 főből álló csoport működtetéséhez
szükséges. A többi főemlőshöz viszonyítva ez elég nagy, de megegyezik a törzsek
nagyságával és a modern társadalmakat alkotó referenciacsoportok méretével.
Ennek korlátai vannak, s az agyunk a mai napig sem képes ennek az értéknek főlé
emelkedni. Felső határát az agykéreg információ feldolgozó képessége jelöli ki,
amely még lehetővé teszi a társult egyének együttműködését és kapcsolataik
személyes ellenőrzését. Ennek része a csalók kiszűrése és a támogatások
számontartása. Ugyancsak lényeges a társas kapcsolatok sémájának a memóriában
való kiépítése, a csoporttagokkal való kommunikáció megfelelő formáinak
alkalmazása, és mások saját érdekeink szerinti manipulálásának a képessége.
Társas
kapcsolatainknak egyéb korlátai is vannak. Vizsgálatok kimutatták, hogy azoknak
a személyek akikkel tényleg nagyon közel állunk egymáshoz meglepően kicsi.
Nagyjából 10-15 fő. Ők azok akikre
tényleg számítani lehet a nagy bajban, a haláluk nagy megrázkódtatásként ér
bennünket. Ezt a szűk csoportot szimpátiacsoportnak
hívjuk. Ennél több emberrel képtelenek vagyunk bensőséges viszony
kialakítására. Ennek nem kognitív hanem emocionális korlátai vannak.
A
csoportnak van egy még kisebb része amit támogatószövetségnek
nevezünk. Ez összesen 4-5 ember. Ők a hozzánk legközelebb álló személyek akikre
először gondolunk. Ez a legkisebb egysége a hierarchikusan szerveződő
rendszerünknek. Hangsúlyozni kell, hogy az evolúciós elemzés nem írja le, hogy
az emberi társadalmakban milyen csoportok léteznek, hanem azt, hogy ezeknek
milyen felső korlátai működnek az emberek különböző típusú kapcsolatainak
kialakulása során.
Csoportidentitás
Ahogy
már említettem az embernek elemi ösztöne diktálja, hogy valamilyen csoporthoz
tartozzon. Minden időben, térben és kultúrában nagy készséget mutat ara, hogy
egy tagja legyen egy közösségnek, elfogadja annak normáit, szabályait. Itt
megjegyezném, hogy mindenki, még azok is akik úgy gondolják, hogy nem tartoznak
egyetlen csoporthoz sem, azok is tartoznak valahová. Igen, vannak olyan emberek
akik nem tartoznak semmilyen csoportba, őket halottaknak hívjuk. Érdekesség,
hogy a Homo sapiens még a halottjait is besorolja, mely csoporthoz tartoznak.
Pszichológusok
szerint ez lényegében egy szerepkövetést jelent, olyan döntéseket hozunk, azaz
elvárás, hogy mások helyeslik és elfogadják a döntésünket. A saját csoporttal
való azonosulás, döntő szerepet játszik önértékelésünk kialakításában. Aszerint
ítéljük meg magunkat, hogy az általunk választott közösségen belül ki hogyan és
milyennek lát minket. Születésünktől kezdve egy meghatározott csoportban élünk
s ez alapján határozzuk meg magunkat, mint társadalmi lényeket. A
csoportidentitás nélkülözhetetlen az intellektuálisan és emocionálisan stabil
személyiség, nemkülönben a normális szociális kapcsolatok kialakulása
szempontjából.
A
csoporthoz való azonosulás, mély evolúciós gyökerekből ered. Mint láttuk, a
Homo sapiens eddigi történelmének túlnyomó részében zárt és szoros
csoportkötelékekben élt, amelyek meghatározó elemei a rokoni szolidaritás és a
többiekkel való kölcsönös együttműködés voltak. A csoporton belül mindenkinek
el kellett sajátítania azokat a cselekvési szabályokat, amelyek elősegítették a
csoport integrációját. Csak azok a csoportok maradtak fenn, amelyeknek tagjai
rendelkeztek a többiekhez való kötődés megismerési és érzelmi készségeivel. A
különböző egyéni és csoport szintű szelekciós folyamatok olyan adaptív
információfeldolgozó mechanizmusokat részesítettek előnyben a társas élet
szabályozása terén, amelyek ma is meghatározó elemei pszichológiai
repertoárunknak.
Az egyik
ilyen képesség a csoporthűség. Az
emberek szorosan kötődnek a csoportjukhoz és a végletekig lojálisak hozzá. Ez
egy kimondottan emberi tulajdonság, más állatfajokra nem jellemző. A többi faj
egyedei képtelenek úgy felfogni csoportjukat, mint valami önálló, a konkrét
tagoktól független entitást. Képesek egymásért áldozatot hozni, de a csoport
érdekében nem. Erre egy példa mikor két nőstény majom, egy anya és lánya
lemészárolta más nőstények utódait. A többi nőstény hangos vészjelzést adott
le, de az erősebb hímek nem segítettek. Ez két év alatt az összes utód halálát
okozta és azzal járt, hogy a csoport kihalt. Senki sem avatkozott bele, nem
alakult ki a csoport iránti elköteleződés, az áldozatvállalás viselkedési
szabálya amely az emberi motiváció egyik alappillére. Így vált az ember esetében
a közösség is egy valós személlyé. Megtestesült a fiktív valóság gondolata.
A fiktív
valóság segítségével az ember képes volt nem élő emberekhez is kötődni (ahogy
már a halottaknál említettem), sőt elvont dolgokhoz is (például egy
eredetmítosz) , tárgyakhoz (zászlók). Kognitív alapját a reifikáció (hiposztazáció) alkotja: képesek vagyunk absztrakt
elveket és kategóriákat reális dolgokként elképzelni és aszerint cselekedni.
Emocionális alapját pedig az a mélyen gyökerező emberi hajlam képezi, hogy érzelmileg
elkötelezett válaszokat adunk saját csoportunk szimbolikus reprezentációira,
mint amilyen pl. a himnusz. A csoporthoz való hűség egyik legfontosabb
komponense az indoktrinálhatóság,
amely valószínűleg ugyancsak a zárt, pleisztocénbeli közösségekhez való
alkalmazkodás terméke. Azt a képességet jelenti, hogy könnyen magunkévá teszünk
olyan egyszerű elveket és magyarázatokat, amelyek a csoport belső norma- és
szabályrendszereit közvetítik. Hitszerű elköteleződés ez, amely megkönnyíti az
érzelmi azonosulást a csoporttal vagy annak szimbólumaival, és többnyire
makacsul ellenáll a racionális érveknek. Ezt a pszichológiában kognitív disszonanciának is szokták
nevezni. Ez minden csoportra igaz, hogy hisz valamiben. Szintén egy emberi
specifikum a hit. Az ateisták is ugyanúgy hisznek, bármennyire is tagadják,
mivel az ateizmus is egy hiedelem. Hiszem, hogy nem hiszek egy felsőbb entitás
létezésében. Bár minden emberi kreálmány ami nem létezik a valóságban csupán a
fiktív valóságban (nációk, országok, jogi személyek, ideológiák, gazdasági
intézmények stb.) az mind hiedelem. Például ha 7 milliárd ember nem hinne többé
a dollár értékében a dollár megszűnne létezni, hiába van belőle kinyomtatva
megszámlálhatatlan példány. Vagy ha az Audi gyár összes alkalmazottját elbocsátanánk,
gyárait lerombolnánk, termékeit megsemmisítenénk, az Audi nem szűnne meg
létezni. Ugyanúgy igényelhetne kölcsönt az újrakezdéshez, vehetne föl
dolgozókat akik új termékeket állítanak elő. Azonban ha kiírom az Audit a
cégjegyzékből, hiába minden létező terméke, hiába az álló gyárai s a benne
dolgozó munkások sokasága, az Audi nem létezne többé. A hiedelemrendszerünk
életünk minden részére kihatással van. Egy kutya nem tudja felfogni azt, hogy
holnap a gazdi elutazik és egy hét múlva visszatér. Azt érti, hogy gazdi, azt
érti, hogy utazás, de azt nem tudja felfogni, hogy holnap és egy hét múlva. Az
ember erre képes és így megkapta a tervezés ajándékát. Még egy pillanatra
visszatérve a kognitív disszonanciához eme kitérő után, ez ugyanúgy igaz az
ateistákra is, mint a teistákra. Hiába degradálják le a hívőket, hogy nem
képesek túljutni vallásosságukon, egy ateista is lehet bigott és megszállott. S
ha ezt szóvá tennénk, ugyanolyan vehemensen támadna és nem hinne a racionális
érveknek, mint a hívők többsége. (Félreértés ne essék jómagam is ateista
vagyok, azonban elismerem azt, hogy nincs bizonyítékunk egy felsőbb entitás
létezésére, és annak nem létezésére).
Témánkhoz
visszatérve, ezek az elvont képességek különösen a nagy csoportok esetében a közösséghez
való kötődésben így az etnikummal és a nemzettel való azonosulásban játszanak
döntő szerepet. Emocionális kulcsokat nyújtanak az etnikai identitástudat
kialakításhoz. Egy kísérletben 6-12 éves korú gyerekeknek fiatalemberek
fényképeit mutatták meg, és arra kérték őket, hogy válasszák ki közülük a
legszimpatikusabbakat. Két héttel később ugyanezen fotók átnyújtása után azt
kérték tőlük, hogy nevezzék meg azokat, akik véleményük szerint a saját népükhöz
tartoznak, Kiderült, hogy a gyermekek általában a korábban szimpatikusnak
tartott arcokat tartották honfitársaiknak. A szimpátia és a saját csoporthoz
(etnikumhoz) való tartozás tehát összekapcsolódott, méghozzá egy olyan korban,
amikor a gyermekektől aligha lehet elvárni a nemzet, haza stb. fogalmak
megértését.
A
csoporthűség fontos eleme a szabálykövetés. Ez szintén emberi sajátosság. A
legfejlettebb főemlősök sem képesek a csoport minden tagjára vonatkozó
absztrakt szabályok elsajátítására és követésére. A szabálykövetés lényege,
hogy minimalizálja a csoporttagok közötti konfliktusokat, hiszen csökkenti a
másik tag kihasználásának lehetőségét. A szabálykövetés továbbá lehetővé teszi
célszerű cselekvések és komplex viselkedési formák gyors és hatékony
együttműködését, amelyek gyakran meghaladják az egyének előrelátó és tervező
képességét.
Általában
is igaz, hogy a csoporthűség és a szabálykövetés együtt jár a deviánsok
kizárásával. Ez az állatvilágban sem ismeretlen jelenség: a madarak és az emlősök
elüldözik azokat az egyedeket, akik valamilyen jól látható jelleg tekintetében
(pl. albínó) különböznek a többiektől. Az ember esetén a deviánsokkal szembeni
ambivalencia inkább a normaszegőkkel és a megbízhatatlan társakkal szembeni
védelmet szolgálja. A csoportidentitás fenntartásához ugyanis legalább három
dolog szükséges: a személyes kapcsolatok állandó megerősítése és ápolása, a
csoportspecifikus normák (szabályok) betartása és a csoporttagok viselkedésének
bejósolhatósága. A deviánsok megsértik ezeket az elvárásokat és ezzel
veszélyeztetik a csoport integrációját. A velük szembeni védelem eszközei
széles skálán helyezkednek el a legkülönbözőbb kollektív csúfolódások,
kinevetések és pletykák viszonylag enyhe - de többnyire hatékony -
büntetéseitől a kiközösítés, a testi kínzások és a halálbüntetés szigorú
szankcióinak gyakorlásáig. Ez a közösség által gyakorolt normatív
(normafenntartó) agresszió egyszerre szolgálja a normaszegés tudatosítását, a
konformitás kikényszerítését és a vétkesek büntetését. Az ember esetében is
előfordul azonban, hogy a testi és lelki fogyatékosságot mutató személyek -
akik „devianciája" tehát önhibájukon kívüli okokra vezethető vissza - más
megítélés alá esnek, mint az egészséges emberek. Gyakran találkoznak visszautasítással
és averzióval mások részéről. Ennek valószínűleg azaz oka, hogy a szokatlan
megjelenés és viselkedés félelmet vált ki az emberekben. A félelem pedig abból
fakad, hogy az abnormális jellegek egyfajta fenyegetést közvetítenek a fennálló
normákkal és szabályszerűségekkel szemben, és valamifajta kiszámíthatatlanságot
és bejósolhatatlanságot visznek a társas kapcsolatok rendszerébe. Erre remek
példa a meleg büszkeség felvonulásán azaz Pridon rózsaszín tangában lévő és
műdildóval felvértezett férfi akire ha egy kívülálló ránéz nem biztos, hogy szimpátiát
fog érezni elsősorban. Több hasonló kísérletben különböző testi és lelki
fogyatékosságokat imitáló személyeket kértek arra, hogy helyezkedjenek el mások
közelében. Figyelték a gyanútlan járókelők viselkedését, és mérték azt a
távolságot, amit a beépített személyhez képest elfoglaltak. A törött karú
személyeket közelebb engedték magukhoz, mint azokat, akiknek hiányzott a
végtagja. Nagyobb távolságot tartottak azoktól, akiknek az arca deformált volt
vagy feltűnő bőrbetegségben szenvedtek. Lehetséges, hogy ez utóbbi a
fertőzésekkel szembeni averzió eredménye. Legjobban azonban az elmebetegségeket
szimuláló személyektől húzódtak el, valószínűleg viselkedésük
kiszámíthatatlansága miatt.
Az
abnormalitással szembeni intolerancia különösen erős a gyermekek között, akik
gyakran gúnyolják ki testi hibás társaikat. A felnőttek általában megtanulják a
toleráns magatartás szabályait, de kísérleti beszámolók tanúsága szerint
gyakran éreznek bűntudatot időnként felbukkanó negatív érzelmeik miatt. Még
modern társadalmunkban sem könnyű eme ösztönön túljutni, sőt nem is nagyon
lehetséges.
Mi és ők
A
csoportidentitás belső kohéziót és egységet igényel, amelyeket a közös célokat,
tevékenységeket kijelölő kollektív hiedelmek erősítenek meg. Ez a belső egység
nem csupán az egyén azonosulásának feltétele, hanem egyúttal előnyben részesíti
magát a csoportot is. Ez abban szokott általában megnyilvánulni, hogy
eltúlozzuk a saját csoportunk tagjaival való hasonlóságainkat és fokozzuk a
másik csoport tagjaitól való különbségeinket. A saját csoportunk tagjait
közelebb érezzük magunkhoz. Mivel azonosulunk egy csoporttal így fokozatosan
elkülönítjük magunkat másoktól.
A saját
csoport/idegen csoport megkülönböztetésében fontos szerepet játszik a szociális
kategorizáció. Elcsépelt, sőt csaknem jelentés nélküli kritériumok is
elégségesek az emberek osztályozásához, a „mi" és „ők"
elkülönítéséhez. Gyakran sztereotípiákat alkotunk, amelyek elsődleges funkciója
a megnevezés, a csoporthoz való tartozás bemutatása és a kívülállók
elkülönítése. Ezek a címkék általában csak külsődleges (vagy éppen semmilyen)
kapcsolatban állnak más emberek fizikai, szellemi vagy erkölcsi
tulajdonságaival. A sztereotípiák ugyanakkor számos előnyös funkciót is
hordoznak, amelyekről általában kevés szó esik. Olyan gondolkodási heurisztikát
jelentenek, amelyek megóvják kognitív rendszerünket a benyomások okozta
túlterheltségtől, és áttekinthető szociális térképet hoznak létre az egyéni
kapcsolatok sokszor kaotikus és bizonytalan világában. Bejósolhatóvá teszik a
világot, olyan szociális környezetet teremtenek, amelyben otthonosan mozgunk.
Ez az
agyunk egy speciális értelmező funkciója, amit minden nap nem csak ebben a
tekintetben érzékelünk. Mivel túl sok információt kellene feldolgoznunk rövid
időn belül (főleg a XXI. században) az agyunk öt lehetőség közül választ. Az
első, hogy leegyszerűsít mindent így a bonyolult dolgokból egyszerűeket kreál
aminek az a hátulütője, hogy nem biztos, hogy megfelel a valós információnak, s
ezzel magunk is tévedés áldozatai leszünk.
második, hogy valamilyen minket ért eseményt társít valamihez. Ez a
legtöbbször az összeesküvés elméletek formájában bontakozik ki. Nem azért élek
rosszul mert nem megyek el dolgozni vagy meg nem tanultam, hanem mert a zsidók,
a gyíkemberek és a Soros hálózat így akarja. Harmadszor sztereotipizál, erről
már beszéltünk. Negyedszer szó szerint nem is figyel az információra.
Struccpolitika, hogy a fejemet a homokba dugom, s amit nem érzékelek az nem
létezik. Ötödször átrágja magát a problémán, lassan és szisztematikusan halad.
Ez elég időigényes s két dolog szükséges hozzá, egy megfelelő alaptudás s a
kognitív disszonancián való felülkerekedés. Mint sejthető az utolsót
preferálják az emberek a legkevésbé.
A saját
csoport és idegen csoport közti megkülönböztetés igénye és képessége az evolúciós környezet szociális
feltételeihez való alkalmazkodás eredményeként jött létre. Azaz minél távolabb
van valaki az én családomtól földrajzilag, annál kisebb esélye van, hogy rokoni
szálak fűznek minket. Kevésbé tudunk építeni a kölcsönös segítségre, mivel
teljesen ismeretlenek vagyunk egymásnak nincs ami összekapcsoljon minket. Ezt
később a hiedelmek segítenek orvosolni. Másodszor a különbségeket fokozza, hogy
a klánok, törzsek, etnikumok nem csak földrajzilag és endogámiailag különülnek
el hanem kulturálisan is. Például
különböző szimbólumok, totemok, hiedelmek, tabuk alakulnak ki amik speciálisan
arra a csoportra jellemzők. De ezek csak szimbólumok. Az igazi elkülönülés a nyelvi dialektusoknak köszönhető. Ennek
az az oka, hogy miközben az adott csoporthoz való tartozás egyéb jelzései
(ruha- és hajviselet, körülmetélés, táncok stb.) máshol is megjelenhetnek,
ráadásul többnyire könnyű őket utánozni, a nyelvjárások és beszédstílusok
egyedi és megismételhetetlen jelzései maradnak az illető csoportnak. Erre az
teszi őket alkalmassá, hogy egyrészt időben nagyon gyorsan változnak, másrészt
a gyermekkor egy viszonylag szűk periódusát követően már rendkívül nehéz
elsajátítani helyes használatukat és folyékony, akcentus nélküli kiejtésüket.
Ennélfogva a helyi dialektusok megbízhatóan mutatják, hogy egy felnőtt milyen
csoporthoz tartozik és melyik földrajzi térségben él. Egy vizsgálat szerint
például a tradicionális angol nyelvjárások alapján még a háború előtt is
meglehetősen pontosan be lehetett azonosítani egy 80 km-es átmérőjű területet,
ahonnan a beszélő származott. A világon jelenleg mintegy hatezer nyelv
ismeretes, sok ezer dialektussal, nem beszélve a kihalt nyelvek és változataik
óriási számáról. Számos földrajzi régiót ismerünk Új-Guineától kezdve
Dél-Amerikán keresztül Kelet-Afrikáig, ahol viszonylag szűk területen,
úgyszólván egymás szomszédságában több száz törzsi csoport található, akik
kölcsönösen nem értik egymás nyelvét. A nyelvi határok így sok esetben a
társadalmi határokat is kijelölik. A csoportok olyan nyelvi szabályokat és
normákat tartanak fenn, amelyek segítségével tagjaik képesek magukat
megkülönböztetni az idegenektől. Még az azonos etnikumhoz tartozó san busmanok
eltérő nyelvjárásokat beszélő csoportjai is idegen embereknek tartják egymást,
akikkel szemben nem árt az óvatosság, és akikkel kapcsolatban kínosan ügyelni
kell arra, hogy a nekik nyújtott támogatásokat pontosan visszatérítsék. A
nyelvel sikerül kiszűrni, hogy valaki a saját csoportunkhoz tartozik vagy sem,
s ezzel elejét vehetjük a csalóknak akik a mi forrásainkra pályáznak. Mert egy
nyelvet ugyan meg lehet tanulni, de a dialektust és a tájszólásokat nem. Erre
az ember csupán 3-6 éves korig képes. S mivel a nyelv folyton változik, külső
behatásra amolyan védekezés gyanánt változása felgyorsul s ezzel
követhetetlenné válik azok számára akik nem az adott csoporthoz tartoznak.
Ezek a
kulturális, földrajzi, genetikai különbségek hozzák létre az idegenekkel
szembeni előítéleteket, bizalmatlanságot és félelmet, amely sokszor ellenszenvé
sőt gyűlöletté formálódik. A csoporton belüli és csoportok közötti viselkedési
attitűdök legáltalánosabb típusai a Befelé a törzsi vezetők tisztelete, a
normaszegők szigorú büntetése, a másokért hozott áldozat dicsősége és a
kollektív értékek más népekhez viszonyított fensőbbsége jellemző. Kifelé
viszont a rosszindulatú megbélyegzés, az idegenek erkölcsi leértékelése, a
tőlük származó sérelmek kíméletlen megbosszulása, a velük való személyes
kapcsolatok minimalizálása válik uralkodóvá. A más törzsek tagjai ellen
elkövetett csalásokat, tolvajlásokat, gyilkosságokat többnyire nem tekintik
bűnnek (sőt olykor dicsőségnek tartják), miközben a csoporton belül erős tabuk
és szankciók irányulnak e cselekedetekre. Ezt a megkülönböztetést etnocentrikus szindrómának nevezték el.
Odáig fajulhat, hogy számos vadász vagy nomád nép nem is tekinti valódi
embernek az idegen csoportok tagjait. Így pl. az egyébként békés kalahári
busmanok önmagukat Kung-nak, vagyis az embernek hívják. Az Új-Guineában élő
mundurucu indiánok az ellenséges törzsbelieket ugyanazzal a névvel illetik,
mint a vadászott állatokat. Ez az a jelenség mikor az emberek a vetélytársaikra úgy tekintenek, mintha nem is
ugyanahhoz a fajhoz tartoznának. Az idegengyűlölet az állatvilágban is
jellemző.
Őseink,
a ma élő vadászó-gyűjtögetőkhöz hasonlóan, valószínűleg hosszú időn keresztül
éltek egymástól többé-kevésbé izolált csoportokban, a törzsi-etnikai
konfliktusok világában. Az idegen vagy ellenségnek számított, vagy olyan
potenciális cserepartnernek, akivel szemben szükséges volt az óvatosság és a
távolságtartás. Ebben a környezetben a xenofóbia minden költsége ellenére
adaptív volt. Egyrészt növelte a csoport egységét és a csoporttagok társas
összetartozásának érzését. Másrészt, a népsűrűség egy bizonyos szintjének
elérését követően elősegítette az értékes erőforrásokhoz (terület, vadállatok,
termőföld) való hozzájutást a törzsi háborúkon keresztül. A teljes
rátermettségre gyakorolt előnyös hatásai miatt az idegenekkel szembeni félelem
és ellenérzés hajlamaira feltehetően pozitív szelekció irányult, ezért ezek az
attitűdök a modern kor emberének pszichológiai repertoárjában is megtalálhatóak.
Egyesek szerint ennek a maradványa a veleszületett félelmi reakció, amelyet a
8-24 hónapos gyerekek mutatnak az idegenek jelenlétére. A kisgyerekek
valamennyi kultúrában visszahúzódó és elutasító válaszokat adnak az idegenek
közeledésére. Nem világos azonban, hogy ez milyen kapcsolatban áll a
felnőttkori averzív magatartásjegyekkel. Tény, hogy az idegenekkel szembeni előítélet
az élet későbbi stádiumaiban is megjelenik. Megfigyelték, hogy nagyvárosokban,
ahol az emberek többnyire idegenek között élnek, gyakrabban kerülik egymás
pillantását, mint a kisebb településeken, ahol szinte mindenki ismeri a másikat.
Az idegenekkel való találkozás során gyakran elrejtjük valódi érzelmeinket,
keveset árulunk el magunkról, miközben igyekszünk valamilyen kategóriába
sorolni a másikat. Iskolásokkal folytatott vizsgálatok szerint az egyszer
kialakult osztályközösség ellenségesnek mutatkozik a jövevényekkel szemben.
Felnőttek ugyancsak hajlamosabbak magukévá tenni azokat az előítéleteket,
amelyek leértékelik a tőlük valamilyen jellegzetességben különböző embereket és
csoportokat, és nehezebben vállalnak irántuk szolidaritást, mint saját csoportjuk
tagjai iránt (kollégáimmal való beszélgetés során, hasonló reakciót mutattak az
új munkatársakkal szemben). A csoportidentitással, a saját csoport/idegen
csoport megkülönböztetéssel és a xenofóbiával kapcsolatos kognitív képességek
és érzelmi attitűdök viselkedési repertoárunk szerves részei. Ezek az egykor
adaptív hajlamok ma is befolyásolják a körülöttünk élő emberekkel fenntartott
kapcsolatainkat, legtöbbször anélkül, hogy ez súlyos konfliktusokhoz vezetne. A
szomszéd osztály vagy a rivális zenerajongók kicsúfolása többnyire ártalmatlan
cselekedet, ugyanakkor növelheti önértékelésünket. Tény azonban, hogy az
emberben evolúciósan öröklött természete miatt viszonylag könnyen ki lehet
alakítani az idegengyűlölet és az etnocentrizmus eszméit. Bizonyos társadalmi
és politikai körülmények (kirekesztő ideológiák, autokrata vezetők vagy éppen
háborús propaganda) közepette a félelem paranoid fantáziákká, a kollektív
érzelmek tömeghisztériává, az ellenszenv nyílt agresszióvá alakítható. Napjaink
diszkriminatív ideológiái (még a liberalizmus is) az identitáskeresés extrém
formáinak tekinthetők, amelyben az ember természetes motivációit mesterségesen
felszítják és irracionálisan eltúlozzák. A velük szembeni állásfoglalásban nagy
szerepe van a tanulásnak: többlet erőfeszítéseket kell tenni a bennünk működő
viselkedési tendenciák visszaszorítására és felülírására. Vagy ahogy az Ősmágus
mondta a Doctor Strange című filmben: Sosem győzhetjük le démonainkat, de
megtanulhatunk felülkerekedni rajtuk. Azonban fontos megjegyezni, hogy teljesen
kiirtani ezt belőlünk, lehetetlen.
USA
és a rasszizmus
2020
május 25. Minneapolisban rendőri intézkedések között életét vesztette a 46 éves
George Floyd. Az afroamerikai férfit igazoltatás közben négy rendőr a földre teperte
majd az egyikük bizonyos Derek Chauvint, a férfi nyakán térdelve őrizetbe
vette. Azonban Floyd az intézkedés közben a nyakát ért nyomás hatására
fulladozni kezdett, majd a későbbiekben vér is csurgott az orrából a fejében támadt nyomás hatására. Segítséget
kért azonban nem kapott. Végül az életét vesztette. Az intézkedést levideózták
és közzétették,s ennek hatására hatalmas botrány majd tűntetés és későbbiekben
zavargások kezdődtek Minneapolisban és az egész Egyesült Államokban. Derek
Chauvint gyilkosság vádjával őrizetbe helyezték. Később három társát Thomas
Jane-t, J. Alexander Juenget és Tou Thaót bűncselekmény elkövetéséhez nyújtott
segítségért szintén őrizetbe vették. A felbőszült tömeg rasszista jelszavakkal
vonult utcára s tüntetett az afroamerikaikat valaha ért atrocitásokkal szemben.
A kezdetben békés tüntetés átcsapott teljes anarchiává. Ebben a részben nézzük
meg, hogy valóban ilyen fekete-fehér az ügy vagy más oldalai is vannak.
Statisztikákat
elemezve és régebbi eseteknek utánajárva kijelenthetek két dolgot. Amint már a
bevezetőben is írtam én csupán a tények alapján tudok véleményt formálni, nem
jártam soha az Egyesült Államokban, s nincsenek személyes tapasztalataim az
ottani emberek helyzetével kapcsolatban. Az első amit kijelenthetek, hogy az
USA rendőrei közt sok a rasszista. A második állításom, hogy ez ebben a
formában nem igaz. Rendszerszintű rasszizmus nincs, azonban brutalitásprobléma
annál inkább. Miért mondom ezt? Íme.
Kezdjük
egy pár éves esettel. 2016. januárjában a 26 éves Daniel Shaver kártevőirtó
szakember egy texasi kisvárosban tartózkodik. Szállodai szobájában két
barátjával iszogatnak, s megmutatják egymásnak a munkában használt felszerelésüket,
köztük egy légpuskát. A szomszéd házban valaki ezt észrevette és azonnal hívta
a rendőrséget. A megérkező rendőrök kiparancsolják a férfit a szobájából, majd
a folyosón földre fektetik. A rendőrökön lévő kamera rögzíti az esetet. (Szeretném
megjegyezni, hogy minden amire ebben a fejezetben hivatkozok a felhasznált
irodalom utáni hivatkozásrészben megtekinthető lesz.) Szóval mi következik ez
után. Shavernek a rendőrök ordítva adnak utasítást, aki megpróbálja azokat
félrészegen követni. Azonban az utasítások eléggé ellentmondásosak (tegye
tarkóra a kezét, maradjon fekve, ne mozogjon, mégis nyújtsa ki a kezét, tegye a
magasba, mégis inkább a tarkóra, térdeljen le, álljon fel, most négykézlábra).
A felvételen jól látható, hogy a férfinál nincs fegyver. Ahogy Shaver elkezd
négykézlábra ereszkedni ahogy azt parancsba kapta a rendőrtiszt Philip
Brailsford öt lövést ad le, egyszerűen szólva kivégzi.
Mi a
hasonlóság két eset között. Mindketten ittasak voltak, veszélyt nem jelentettek,
s mindkettejüket a rend őrei gyilkolták meg. És mi a különbség? A minneapolisi
rendőröket azonnal elbocsájtották, vád alá helyzeték, míg Brailsford setében
két hónapba telik mire nyomozást indítanak ellene és csak ekkor bocsájtják el.
Ezután az esküdtszék felmenti. További különbség, hogy Shaver ellen nem
indítottak soha eljárást, nem került szembe a törvénnyel, Floyd pedig korábban
öt évet ült fegyveres rablásért. Még fontosabb különbség, hogy Shaver esetéről
nem is hallott a nagyérdemű, míg Floyd halála óta az ország lángokban áll. S
volt még egy kivétel. Shaver fehér volt.
1967-es
hosszú forró nyár óta nem voltak ilyen kiterjedt tiltakozások. Az egyesült
Államok elnökét bunkerbe kellett menekíteni, Donald Trump azt fontolgatja, hogy
beveti a katonaságot, tüntetők lőttek rendőrökre, s rendőrök a tüntetőkre. Minden
híresség és nagy cég megszólalt az ügyben, s rengeteg írás jelent meg az
esetről amelyben elmagyarázzák a feketéket ért súlyos megkülönböztetéseket.
Mondhatnánk,
hogy Shaver este kivétel, hisz mindenki tudja, hogy az áldozat legtöbbször
fekete és a rendőr fehér. Ezt mindenki tudja, csak éppen rosszul.
2. ábra. A 2015-ban (felül) és 2016-ben (alul) rendőri
eljárás során életüket vesztett személyek aránya és etnikuma
Látható,
hogy 2016-ban Shaver halálakor a rendőrök kétszer annyi fehér embert öltek meg,
mint feketét. Az adatokat közlő
The Guardian, a baloldali média zászlóshajója természetesen siet kontextusba
helyezni a számokat: felhívja a figyelmet, hogy ha a lakosság arányaiban
nézzük, akkor viszont egy feketének több mint kétszer akkora esélye van, mint
egy fehérnek, hogy egy rendőr lelője. Csak kérdés, hogy ez jelent-e bármit. A
feketék között ugyanis egyszerűen sokkal többen követnek el bűncselekményt,
mint a fehérek között, vagyis sokkal gyakrabban kerülnek olyan helyzetbe, hogy
egy rendőr fegyvert fogjon rájuk. Az USA-ban bármennyire is kisebbségben
vannak a feketék (12%) az erőszakos bűncselekmények elkövetői közül ők viszik
magasan a statisztikákat. Arányaiban a feketék sokkal több bűncselekményt
követnek el, mint a fehérek, mégis a halálos
kimenetelő esetek ennek ellentéte. Ehhez a következtetéshez persze nem csak ilyen
körülményesen lehet eljutni: tavaly, amikor 1004 embert öltek meg a rendőrök,
minden 10 ezer olyan feketére, akit erőszakos bűncselekményért vettek őrizetbe,
három ilyen halálos rendőri beavatkozás jutott. A fehéreknél ugyanez a mutató
négy, azaz kereken 25 százalékkal több. Tavaly összesen 370 fehért lőttek le a rendőrök, közülük 19 volt fegyvertelen (5,1%). A 235 lelőtt feketéből
viszont 9 (3,8%).
Minden statisztika ugyan azt
mutatja. Lehetnek sőt vannak is rasszista rendőrök, de semmilyen nyom nem hat
általános rasszizmusra a rendőrség berkein belül. Egyébként Floydot
őrizetbevevő rendőrök közül kettő ázsiai etnikumú volt.
Az adatok egészen másra hívják fel a
figyelmet. Először is, hogy a rendőri beavatkozások gyakran túlkapásokba mennek
át és nagyon brutálisak. A halálos beavatkozások miatt Az USA afrikai és
latin-amerikai államokkal van egy szinten. Talán a rendőrség tele van
szadistákkal? Nem (bár biztos vannak),
hanem az államok tele vannak fegyverekkel. Olyan országban ahol bárki fegyvert
vásárolhat, nem csoda, hogy a fegyveres összetűzés is sokkal magasabb, s a
rendőr=ok is hamarabb nyúlnak fegyverhez. Vagy gondolják nem egyszer tévesen
vagy előítéletesen, hogy másodperceken múlhat az életük. Ezen a helyzeten a
fegyvertartás drasztikus korlátozása segíthetne, de ezt se a republikánusok se
a demokraták sem hozták fel. Paradox módon a rendőri erőszakot követő faji
zavargások is épp azokat igazolják, akik szerint igenis szükség van otthon az
arzenálra, hiszen ilyen kvázi háborús helyzetben csak a fegyverekre lehet
számítani. Nem nagyon várható pozitív változás a másik tanulsággal kapcsolatban
sem. Azzal ugyanis, hogy a fekete közösséget sokkal jobban átjárja az erőszak.
Amelynek egyébként az áldozatai is a feketék közül kerülnek ki: a lőfegyverrel
megölteknek például a 57 százaléka fekete, miközben ugye a lakosságarány
alapján 12 százalék volna a várható. Vagyis a tipikus amerikai gyilkosság úgy
néz ki, hogy fekete lő le feketét.Természetesen minden egyes eset tragédia, de
hogy arányaiban lássuk: azzal a 9 fegyvertelen feketével szemben, akit tavaly
megöltek a rendőrök, több ezer olyan fekete halála áll, akit feketék öltek meg.
És hiába a többszörös nagyságrendi különbség, hiába az utóbbi az igazán
égbekiáltó botrány, amiatt mégsem tüntet senki.
A fekete lakosság tény és való sokkal rosszabb helyzetben
van. Az is igaz, hogy évszázadokon át borzalmas bűnöket követtek el ellenük.
Viszont a feketét lenéző fehér sztereotípia már csak az idősebbekben vagy már
nagyon kevesekben él. Egy felmérés során, melyben a vegyes házasságról
kérdezték az embereket kiderült, hogy az egyetlen csoport ahol vannak ellenzői
a vegyes házasságnak, azok a feketék. A fekete nők szabályosan bojkottálták a
vegyes házasságot. A vegyes családok kevésbé
esnek szét, mint a feketék: a fekete gyerekek kétharmada apa nélkül nő föl. Ami
minden bizonnyal inkább járul hozzá a meggyilkolt feketék számához, mint a
fehér rendőrök rasszizmusa. De ez ellen nincsenek tüntetések, könnyebb azt
mondani, hogy minden a fehérek miatt van, hogy kizárólag ők felelősek a feketék
helyzetéért. Még ha nincs is annál pusztítóbb, mint folyamatosan azt sugallni
valakinek, hogy nem felelős semmiért, a feketéknek könnyebb azt mondani, hogy
áldozatok, nem tehetnek semmiről. Csakhogy, mint láttuk, ez nem csupán nem
igaz, de veszélyes is: ez tulajdonképpen azt is jelenti, hogy bármit
megtehetnek, hiszen jogos a dühük és igazuk van, amikor törnek-zúznak. S
most ennek látjuk megnyilvánulását, mikor rendőröket ölnek meg (fekete
rendőröket), fosztogatnak (ami nem egy releváns jelenség egy tüntetésen hiszen
a Hong Kongi zavarások alatt senki sem rabolt), s azokon a helyeken ahol
felszámolták a rendőrséget már teljesen
elszabadult a pokol.
Bocsánat, hogy ekképp fejezem ki
magam, de baloldali megmondóemberek eközben hőst faragnak olyan emberekből,
akik valójában csak áldozatok (ahogy most is, támogatják őket, egészen addig
amíg nem az ő házukat gyújtsák fel mint pl. Chris Martin Palmer aki még
biztatta is őket a gyújtogatásra egészen addig amíg a tömeg a házához nem ért):
Rodney King, akinek brutális
megverése után robbantak ki 1991-ben a Los Angeles-i zavargások, ünnepelt
polgárjogi ikon lett, elismert szerző és keresett fellépő. (Amíg a kábítószer
nem végzett vele.) Jóllehet korábban ő is azért ült, mert kirabolt és megvert
egy boltost. 2014-ben, a szintén óriási felháborodást kiváltó fergusoni esetet
a függetlenobjektív média úgy tálalta, hogy egy fehér rendőr hátba lőtt egy mintatanuló amatőr
zenész fekete fiút. Később kiderült, hogy a fiúnak már volt összeütközése a
törvénnyel, éppen kirabolt egy boltot, majd rátámadt a rendőrre, aki nem hátba
lőtte. Ám ezek a tények már semmilyen hatással nem voltak az indulatokra. De
milyen társadalom lehet az, amelyben bűnözők a példaképek? Még ha olyan
bűnözők, akik később áldozatokká is lettek?
Végszó
Had engedtessék meg számomra egy teljesen
szubjektív vélemény. Az Egyesült Államok helyzete tarthatatlan. Jómagam sem
támogatom a rasszista fellépéseket, s próbálom emberként és pályakezdő
pedagógusként minimalizálni az egymás ellen való gyűlöletkeltést. Úgy vélem, hogy genetikánk ellenére van
annyira fejlett kognitív képességünk, hogy bizonyos fokig túl tudunk jutni ezen.
Nem fogok hazudni, magam is rendelkezem előítéletekkel melyeket tapasztalataim
során szereztem, de minduntalan megpróbálok fellépni ellenük, s a megfelelő
irányba haladni, folyamatosan a bölcsesség útját keresve és járva.
Sok mindenről lehetett volna itt még
beszélni, azonban így is hosszú lett eme cikk. Az ami most folyik a világban
nem a helyes út, hogy a felbőszült tömeg ártatlan embereket akar vagy éppen
lincsel meg verbálisan vagy fizikailag. A szobordöntögetésről nem is beszélve.
Egyetlen ideológia sem próbálta meg kitörölni a múltat. Hazudtak róla,
elferdítették de sosem törölték ki. Ám most ez megy. Uralkodók, tábornokok, felfedezők
szobrait rongálják meg az eszméik által keltette indulatból. A történelem nem
olyan dolog amit ki szabad törölni. A múltunk eseményei vezettek el
jelenünkhöz, s azokból okulva kerülhetünk el tragédiákat a jövőben. Azzal, hogy
egyes emberek rasszistának neveznek egy múltbéli személyt azzal nagy hibát
követnek el. Soha semmilyen körülmények között nem szabad egy másik kor emberét
megítélni saját szocializációnk, normáink és érzéseink alapján. Továbbá, hogy
ellehetetlenítik a szólásszabadságot, az pedig egy újabb súlyos körülmény.
Szeretnék idézni Martin Luther Kingtől. Nem a
híres Lincoln Memorial beszédéből hanem a Birminghami leveléből:
„Mint oly sokszor már, most is szertefoszlottak
reményeink, és a mély csalódás sötét árnya borított be bennünket. Így aztán nem
maradt más alternatíva számunkra, mint hogy nyílt megmozdulásra készüljünk, és
így saját testünk legyen az eszköz, melynek segítségével ügyünket a helyi és
országos közösség lelkiismerete elé tárjuk. Ezért úgy döntöttünk, önvizsgálatot
tartunk. Előadásokat tartottunk az erőszakmentességről, és ismételten feltettük
a kérdést önmagunknak: »Képes vagy-e az ütéseket eltűrni anélkül, hogy
megtorolnád?"
A levél
folytatásából ezt emelném még ki:
„Bármely erőszakmentes kampány négy alapvatésből áll: adatgyűjtés az
igazságtalanságok tényleges fennállásának megállapítása érdekében, tárgyalás,
önvizsgálat, és nyílt megmozdulás.”
Az adatgyűjtés nem igazolja ez
esetet, tárgyalás nem volt, önvizsgálatot emlegetni ma nettó rasszizmusnak
számít, a nyílt megmozdulásukban békét emlegetni pedig teljesen felesleges.
Mondandómat itt még egy idézettel José Ortega y Gasset
soraival zárom a Tömegek lázadása című munkájából (ajánlom, remek olvasmány és
nem is hosszú):
"A múlt századot illeti a dicsőség és felelősség
azért, hogy a nagy tömegek a történelem porondjára szabadultak... az emberiség,
amíg e két elvet, a liberális demokráciát és a technikát szolgálta, az európai
népességet egy évszázad folyamán megháromszorozta... ezek egy emberi kasztot
neveltek, a forradalmi tömegembert, aki ezeket az elveket, amelyeknek az életét
köszönheti, közvetlenül veszélyezteti. Ha ez az embertípus lesz Európa ura és
az, aki végérvényesen dönt, elég lesz harminc esztendő, hogy földrészünk a
barbárságba essék vissza. A technika és az anyagi eredmények éppoly gyorsan,
ugyanazzal a könnyűséggel fognak megsemmisülni, mint amily könnyen és gyakran
mentek veszendőbe bizonyos gyártási titkok. Az egész élet összezsugorodik. A
lehetőségek mai bősége valódi mértékké, szűkölködéssé, szűkös tehetetlenséggé
válik: igazi demokráciává."
Bugár György
Felhasznált irodalom
1.
Bolcsó
Dániel,Az idegenellenesség a génjeinkben van, de a környezetünkön múlik, 2015,
online link: https://index.hu/tudomany/2015/10/07/idegenellenesseg_evolucio_tarsadalom_pszichologia/,
letöltve: 2020. 01. 29
2.
Bereczkei,
T. 2003 Evolúciós pszichológia, Budapest Osiris Kiadó.
3.
Bereczkei
T. 2008, Evolúciós pszichológia, Osiris kiadó kft., 542 s, ISBN: 9789632760063
4.
Bereczkei
T. - Birkás B. - Gyuris P. - Jánosi A. - Kelemen O. - Kéri Sz. - Láng A. -
Meskó N.t - Pléh Cs. - Tisljár R. - Túry F. Az evolúció árnyoldala - A lelki
betegségek és az alternatív szexualitás darwini elemzése, Akadémiai Kiadó Zrt.,
2014, 265 s, ISBN: 9789630595759
5.
Bereczkei
Tamás, Czibor Andrea, 2014, Altruisták és free-riderek a csoportban:
Szélsőséges stratégiák hatása a csoporton belüli együttműködésre társas
dilemmahelyzetekben In: Dávid Imre (szerk.) Professzorok az Európai
Magyarországért Egyesület konferenciája . Konferencia helye, ideje: Budapest,
Magyarország , 2013.10.11 Budapest: Professzorok az Európai Magyarországért
Egyesület, Paper Altruisták.
6.
Bobo,
L. D. (1999). Prejudice as group position: Microfoundations of a sociological
approach to racism and race relations. Journal of Social Issues, 55(3),
445-472.
7.
Botyánszki
Zsolt, Rasszizmus és evolúció, 2018, online link: https://ng.hu/magazin/2018/07/04/rasszizmus-es-evolucio/,
letöltve: 2020. 01. 20:
8.
Csatári
Flóra Dóra: Ledöntöttek, felgyújtottak és tóba dobtak egy Kolombusz szobrot az
USA-ban, Index, online link: https://index.hu/kulfold/2020/06/11/kolumbusz-szobor_ledontes_usa_amerika_george_floyd/,
letöltve 2020. 06. 12.
9.
Csányi
Vilmos, Íme, az ember - A humánetológus szemével, 2018, Libri Könyvkiadó Kft. ,
ISBN:9789633104101
10. Desmond Morris, A csupasz majom, 2016, Gabo
Könyvkiadó És Keresk.Kft., ISBN:9789634062653
11. Deutsch, M., & Brown, B. (1964). Social
influences in Negro-white intelligence differences./. soc.
12. Dezső András: Feloszlatja a rendőrséget a
minneapolisi önkormányzat, Index, online link: https://index.hu/kulfold/2020/06/08/feloszlatja_a_rendorseget_a_minneapolisi_onkormanyzat/,
letöltve: 2020. 06. 16.
13. Iwamoto, D. K., & Liu, W. M. (2010). The
impact of racial identity, ethnic identity, Asian values, and race-related
stress on Asian Americans and Asian international college students’
psychological well-being. Journal of counseling psychology, 57(1), 79.
14. Frank Bozoki Eszter, A gonosz bennünk
lakozik?, 2017 online link:
https://7koznapi.blog.hu/2017/03/09/a_gonosz_bennunk_lakozik, letöltve: 2020.
01. 20:
15. Herpay Kamilla: Bőrszín és pszichológiai
jellemzők-vajon van összefüggés? Mindset pszichológia, online link: https://mindsetpszichologia.hu/2019/05/24/borszin-es-pszichologiai-jellemzok-vajon-van-osszefugges/,
letöltve: 2020. 06. 11.
16. Janguli: Mindneki rejtett rasszista?,
Tudomány/Science, online link? https://tudomany.blog.hu/2016/09/18/mindenki_rejtett_rasszista,
letöltve: 2020. 06. 11.
17. Manly, J. J., Jacobs, D. M., Touradji, P.,
Small, S. A., & Stern, Y. (2002). Reading level attenuates differences in
neuropsychological test performance between African American and White
elders. Journal of the International Neuropsychological Society, 8(3),
341-348.
18. Molnár Csaba: Mitől várlnak a békés
tüntetések erőszakos zavargássá, Index, online link: https://index.hu/techtud/2020/06/03/mitol_valnak_a_bekes_tuntetesek_eroszakos_zavargassa/,
letöltve 2020. 06. 12.
19. Múlt-kor magazin, A nürnbergi vádlottak vétke
nem az volt, hogy a háborút elvesztették, hanem az, hogy elkezdték, 2019, online
link:
https://mult-kor.hu/a-nurnbergi-vadlottak-vetke-nem-az-volt-hogy-a-haborut-elvesztettek-hanem-az-hogy-elkezdtek-20191120
, letöltve: 2020. 01. 29:
20. Naglieri, J. A., & Ronning, M. E. (2000).
Comparison of White, African American, Hispanic, and Asian children on the
Naglieri Nonverbal Ability Test. Psychological Assessment, 12(3),
328.
21. Nairn, R., Pega, F., McCreanor, T., Rankine,
J., & Barnes, A. (2006). Media, racism and public health psychology. Journal
of Health Psychology, 11(2), 183-196.
22. Nick Joyce, In search of theNazipersonality,
2009, online link: https://www.apa.org/monitor/2009/03/nazi, letöltve: 2020. 01.
29.
23. Perna, L. W. (2000). Differences in the
decision to attend college among African Americans, Hispanics, and
Whites. The Journal of Higher Education, 71(2), 117-141.
24. Rovó Attila: Pár nap alatt három levadászásszerű
támadás érte az amerikai rendőröket, Index, online link: https://index.hu/kulfold/2020/06/11/rendort_meglottek_amerika_paso_robles/,
letöltve 2020. 06. 12.
25. Szendi Gábor, Az előítélet, online link: https://www.tenyek-tevhitek.hu/csaktagoknak/eloitelet.php,
letöltve: 2020. 01. 20:
26. Szatnkóczy András: Csak a feketéket lövik le,
ugye? Nem rasszizmus-,hanem brutálisprobléma van Amerikában, Válasz online,
online link: https://www.valaszonline.hu/2020/06/03/george-floyd-gyilkossag-rasszizmus-rendori-brutalitas/?fbclid=IwAR1xcfZGy2RyTnXN5KF3MWbpQlhjcuYuhKouyfq3n3PnrzIh2m_TQ4g6rPE,
letöltve 2020.06.11.
27. Tarján M. Tamás, 1945. november 20. |
Megkezdődik a nürnbergi per, online link: http://www.rubicon.hu/magyar/oldalak/1945_november_20_megkezdodik_a_nurnbergi_per/,
letöltve: 2020. 01. 29.
28. Yuval NoahHarari, Sapiens - Az emberiség
rövid története, 2011, Animus Kiadó, ISBN: 9789633242377
29. Yuval NoahHarari, Homo Deus - A holnap rövid
története, Animus Kiadó, 2015, ISBN:9789633244975
További hivatkozások a
második részhez
1. Függetlenobjektív média
pár példája:
2.Daniel Shaver és a hozzá tartozó
videó (+18)
3. Statisztikák:
https://www.reuters.com/article/us-minneapolis-police-poll-exclusive/exclusive-most-americans-sympathize-with-protests-disapprove-of-trumps-response-reuters-ipsos-idUSKBN239347



Megjegyzések
Megjegyzés küldése